Efekt pierwszego wrażenia podczas rozmowy o pracę

Nie szata zdobi człowieka ? mówi zapewne wielu z nas przy okazji dyskusji o tym, jak sposób wygląd wpływa na to, w jaki sposób postrzega nas otoczenie. Niezależnie od tego, jak bardzo negatywnie nastawieni jesteśmy do szufladkowania, nie możemy nie zgodzić się z tym, że efekt pierwszego wrażenia jest na tyle istotny, że potrafi zjednać lub zniechęcić na długi czas. Dlatego też tak dużą wagę przykłada się obecnie do tego, aby dobrze się prezentować. Zwłaszcza, gdy musimy się sprzedać, zareklamować swoje usługi lub po prostu zdobyć pracę. Wygląd jest naszą wizytówką, zwłaszcza na stanowiskach, które zakładają kontakt i budowanie długofalowych relacji z klientami.

a

Rozmowa kwalifikacyjna jest dziś obecnie elementem obowiązkowym każdej rekrutacji. Dziś nikt nie zatrudni pracownika w ciemno,k choćby jego CV było imponujące a wypisane w nim dokonania godne uwagi. Najważniejszy jest kontakt z potencjalnym pracownikiem, rozmowa i efekt pierwszego wrażenia właśnie. Dlatego też, oprócz przygotowania merytorycznego, które jest elementem niezaprzeczalnie najistotniejszym, musimy zadbać także o to, aby dobrze się prezentować. Dobrze, to znaczy profesjonalnie. A profesjonalizm to niekoniecznie garnitur od Prady i zegarek od Cartiera. Profesjonalizm podczas aplikacji na stanowisko, to przede wszystkim strój dobrany odpowiednio do okoliczności, czysty, schludny i wyważony. Tylko tyle, albo i aż tyle, bo okazuje się, że mimo prostych zasad służbowego dress codu i nie każdy potrafi właściwie się ubrać. A jeszcze gorzej jest z samoprezentacją.

b

Ubiegając się o stanowisko w biurze, korporacji czy jakiejkolwiek innej firmie musimy przede wszystkim postawić na klasyczną i stonowaną elegancję z dużą dozą umiaru. Oczywiście nie obowiązuje nas odzienie galowe, jednak zdecydowanie dżinsy i t-shirt nie są dobrym pomysłem. Mężczyźni postawić powinni na koszulę w stonowanych kolorach i ciemne materiałowe spodnie. Obuwie koniecznie zakryte i nie sportowe. Panie, mimo iż znają ogólne zasady dobrej prezentacji, wykazują często skłonności do przesady. Zbyt krótka spódniczka i wysokie szpilki nie zagwarantują, że pracodawca przymknie oko na niedoskonałości w CV a wręcz przeciwnie ? nie będzie traktował nas poważnie. Dlatego też zadbajmy o to, aby spódnica kończyła się na kolanie a obcas w bucie nie przekraczał kilku centymetrów. Makijaż także ograniczamy do minimum.

Wbrew pozorom wygląd w rozmowie kwalifikacyjnej odgrywa kolosalne znaczenie. To właśnie nim komunikujemy pracodawcy zarówno swoje usposobienie jak i profesjonalizm. Poza tym, w wielu zawodach, w których wpisany jest kontakt z klientem, konieczny jest wygląd neutralny, nie odwracający uwagi klienta. Neutralność jest tutaj więc najlepszym doradcą. Więc zamiast wyróżniać się na rozmowie kwalifikacyjnej kolorem sukienki czy krzykliwym t-shirtem, lepiej zwrócić na siebie uwagę imponującym CV.

Post Author: Emilia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *