Największy mit współczesnej kultury konsumpcyjnej – gen otyłości!

Społeczeństwo tyje w zastraszającym tempie. I nie mowa tu jedynie o Amerykanach, którzy od lat borykają się z nadwagą, ale i o Europie, która jak dotąd skutecznie radziła sobie z zaburzeniami żywienia. Najgrubszym narodem Europy są Czesi, ale Polacy także nie mają się czym chwalić. Na otyłość cierpi aż 23% Polaków powyżej dwudziestego roku życia, a liczba ta z roku na rok znacznie rośnie. Wspomnieć należy także o tym, że w zastraszającym tempie wzrasta współczynnik otyłości u dzieci. Otyłość to choroba. Co roku na powikłania związane z otyłością umiera ponad 3 miliony osób.

Jakie są przyczyny otyłości?

a

Przede wszystkim poprawiająca się sytuacja ekonomiczno-gospodarcza w kraju. Stać nas na to aby dużo i dobrze zjeść. Coraz częściej wychodzimy do restauracji i pubów, zjadając o wiele więcej niż rzeczywiście potrzebujemy. A potrzebujemy niewiele, bo w większości przypadków prowadzimy siedzący tryb życia, przemieszczając się z pracy do domu autem. Do tego dochodzą szybkie przekąski typu fast-food, słodycze, wysoko słodzone napoje i co najgorsze ? dania przetworzone, głęboko mrożone. Zawierają one ogromne ilości pustych kalorii, które odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej. Jemy zbyt dużo mięsa a zbyt mało ryb i warzyw oraz owoców. Zamiast owoców, chętniej zabieramy do pracy czy szkoły słodkiego batona lub chińską zupkę. Popijamy to colą lub słodką wodą smakową. Na efekty nie trzeba długo czekać.

Kształtowanie nawyków żywieniowych.

b

Otyłość to nie problem jednostek ? ciepią na nią całe rodziny. Niejednokrotnie winą za swoje żywieniowe zaniedbania obarcza się rzekome skłonności genetyczne. Nic bardziej mylnego. To nie genetyczną tendencję do otyłości a złe nawyki żywieniowe przekazujemy naszym dzieciom. W domach, w których nie preferuje się jedzenia owoców i warzyw a częste wizyty w barach fast food, z pewnością otyłość pojawi się błyskawicznie. Właściwe nawyki żywieniowe to przede wszystkim równowaga, bilans tłuszczów i witamin, rozsądne spożywanie węglowodanów a także aktywność fizyczna. Nie chodzi tutaj o to, aby wyczynowo uprawiać sport, ale podejmować choć niewielką aktywność fizyczną każdego dnia. Może to być spacer, jazda na rowerze, skakanie na skakance, rolki i krótki jogging. Wysiłek fizyczny poprawia perystaltykę jelit, spala nadmiar kalorii i sprawia, że dostarczamy naszemu organizmowi tlen, co z kolei ułatwia zasypianie.

Recepta na walkę z otyłością wcale nie jest trudna i nie wymaga wiele zachodu. Trzeba jednak do tego przedsięwzięcia dużej dozy świadomości tego, co jemy i w jakich ilościach. Rozsądna konsumpcja nie polega na tym, aby się głodzić, ale by jeść to, co daje nam jakieś wartości a nie tylko puste kalorie. Warto zaszczepić w sobie pasję do zdrowego żywienia i przekazać ją dzieciom, aby ustrzec je przed otyłością.

Post Author: Emilia

Jedna myśl o “Największy mit współczesnej kultury konsumpcyjnej – gen otyłości!

  • Chudy

    (28 listopada 2016 - 15:05)

    O tym genie otyłości już nie mogę słuchać, tak samo jak o tym, że nadwaga nie oznacza że jemy za dużo. To skąd się niby ona bierze? Z powietrza?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *