ROI – co to jest? [Niezbędne w marketingu]
1. ROI – Co to jest?
Skrót ROI (return to investment) oznacza zwrot z inwestycji. Natomiast w Social Mediach oraz w innych działaniach E-marketingowych wyznacza on rentowość działań reklamowych. Innymi słowy jest to metryka, która może pomóc w określeniu opłacalności danego kanału reklamy.
2. ROI w marketingu.
ROI może być wyrażony stosunkiem liczbowym lub procentowo. Obliczenie wskaźnika ROI odpowiada na pytanie, ile pieniędzy zarobimy wydając jedną złotówkę na kampanię.
W optymalizacji zwrotu z inwestycji w marketingu chodzi o to aby wydać jak najbardziej możliwie efektywnie i skutecznie środki przewidziane w budżecie marketingowym. Obecnie nic nie daje się lepiej policzyć i wymierzyć niż działania marketingowe w internecie (online). Internet w porównaniu do innych mediów daje każdej firmie, niezależnie od wielkości czy pozycji rynkowej te same narzędzia oraz równe szanse.
Dzięki temu sposobowi zyskujemy wiele korzyści takich jak:
– Uzasadnienie wydatków marketingowych.
– Określenie, na co wydać.
– Porównanie skuteczności marketingu z konkurencją.
– Rozliczanie się ze swoich działań.
3. Jak obliczyć ROI?
Najprostszy sposób aby obliczyć zwrot z inwestycji jest to podzielenie przychodów/wydatki
ROI = Przychody ÷ Koszty
Przykład:
Wydaliśmy na reklamę 250zł. W rezultacie uzyskaliśmy przychód rzędu 500zł.
500zł ÷ 250zł = 2
Oznacza to, że na każdą konwersję (np. złożenie zamówienia) z kampanii zarobiliśmy 2zł. Taki sposób liczenia oznacza również, że jeżeli wynik wyjdzie nam poniżej 1zł kampania będzie stratna.